Přejít k hlavnímu obsahu
Marianne Bydlení Objednat >
Marianne Venkov & styl Objednat >
Zdraví

Co se stane s vaším tělem, když přestanete pít kávu: Ženám tato změna prospěje v mnoha směrech

Ranní káva z oblíbeného hrníčku, milé posezení s kamarádkou nebo rodinou u kávy, chvilka jen pro sebe v oblíbené kavárně s šálkem cappuccina. Tyto vzácné momenty dělají život krásnější a vlastně i zdravější, pokud pijeme kávu a přijímáme kofein nejen v ní obsažený s mírou. Ne každému ale dělá káva dobře, pak je lepší si najít příjemnou alternativu. Můžeme být na kávě závislí? Co pozitivního se stane, když ji přestaneme pít? Souvisí s tím i nějaké problémy?

Liv Boková | 21. 03. 2024

Kolik kávy denně je v pořádku

Množství přijatého kofeinu za den a tím i počet šálků kávy, který je pro naše zdraví a pohodu v pořádku a často i přínosem, je velmi individuální, protože záleží na zdraví, věku a dalších aspektech. Podle odborníků, například vědců z Úřadu pro kontrolu potravin a léčiv (FDA), je pro zdravého dospělého člověka optimálních 400 mg kofeinu denně, což představuje 3 až 4 šálky kávy. V těhotenství je přijatelné poloviční množství, děti a dospívající by se měli kávě a kofeinu vyhýbat.

Můžete být závislí na kofeinu?

Účinek kofeinu nastupuje zhruba 15 minut poté, co se dostane do organismu. Hladina kofeinu v krvi pak dosahuje vrcholu přibližně o hodinu později. U většiny lidí se na této úrovni drží i několik hodin. Zhruba šest hodin po požití zůstává v těle asi polovina přijatého množství. Kompletní eliminace z krevního oběhu může trvat až 10 hodin. Tělo na kofeinu svým způsobem závislé být může, ale z odborného hlediska to závislost není. Zvyšuje tvorbu hormonu štěstí dopaminu, ovšem jen v malé míře. „Pro srovnání, různé nelegální stimulanty jako pervitin nebo extáze dělají v mozku totéž, ale v obrovském množství. Je tedy ohromný rozdíl mezi závislostí na kofeinu a závislostí na nelegálních drogách,“ říká adiktoložka Kateřina Červená. 

Jak přestat pít kávu bez bolesti hlavy

Bolest hlavy nemusí nutně postihnout každého. „Odvykání kofeinu“ zní a je podobné jako například vysazení léků. „Tělo doslova prochází abstinenčními příznaky, jako kdybyste ukončili užívání jakékoli jiné látky,“ vysvětluje adiktoložka. „Jelikož změna ovlivňuje centrální nervový systém, můžete být podráždění, pociťovat bolest, vnímat třes. V případě kofeinu typicky bolest hlavy,“ dodává. Co s tím? Nežádoucím vedlejším účinkům spojeným s abstinencí, včetně bolesti hlavy, se vyhnete, když budete postupovat pomalu. „Kofein působí jako takzvaný vazokonstriktor, který může pomoci zmírnit bolest hlavy, proto je také součástí řady volně prodejných analgetik. Užívání léku s kofeinem na bolest hlavy zapříčiněnou vysazení kofeinu tak pomůže k úlevě od bolesti, a závislost bude pokračovat,“ upozorňuje dále adiktoložka Červená. Podle ní je nejlepším řešením začít postupně a zaměřit se i na jiné zdroje kofeinu, než je káva.

Mohlo by se vám líbit

Co se děje s vaším tělem, když pijete ranní kávu nalačno?

Pití kávy v přiměřeném množství, což jsou tři až čtyři šálky denně, je pro zdravého člověka bez rizika. Řada studií dokazuje, že je pro zdraví dokonce velmi prospěšné. Dnes nás ale zajímá odpověď na otázku, jestli pít kávu jako první nápoj hned ráno po probuzení? Co to s naším tělem dělá, jestli to je u všech stejné a ve které části dne je pití kávy, ať už nalačno, nebo po jídle, největším přínosem.
marianne.cz

5 pozitivních změn, když přestanete pít kávu

1. Lepší vstřebávání živin

Poté, co vynecháte příjem kofeinu, organismus bude schopný lépe vstřebávat základní živiny. Například včetně vápníku, nezbytného pro silné kosti a zuby, železa pro přenos kyslíku v krvi. Kofein, zejména z kávy, totiž absorbci těchto živin narušuje.

2. Bělejší a zdravější zuby

Káva a čaj obsahují sloučeniny, které způsobují zabarvení a ani správné čištění zubů pak nemá efekt, jaký by mít mělo. Rozloučení se s kofeinem, hlavně právě ve formě kávy a jiných tmavých nápojů tak přispěje k zářivějšímu úsměvu. Kofein způsobuje také snížení produkce slin, nezbytných k neutralizaci škodlivých kyselin a ochraně zubů. Sucho v ústech zvyšuje riziko vzniku kazů a onemocnění dásní.

3. Zdravější a mladší pleť

Kofein má obrovský vliv na pokožku. Zužuje krevní cévy a tím snižuje průtok krve. To může mít za následek matnou, unavenou pleť i zhoršení stavu kožních onemocnění, jako je například růžovka. Kofein také pokožku, a vlastně i celé tělo, dehydratuje, což vede k jejímu předčasnému stárnutí. Bez kofeinu se zlepší průtok krve a pleť se rozzáří, lepší hydratace pomáhá udržovat pleť pružnou a mladistvou. Odborné studie dokazují, že kofein také blokuje tvorbu a vstřebávání kolagenu.

Mohlo by se vám líbit

Matka nejbohatšího muže světa Maye Musk: V 75 letech mění pohled na stárnutí

Úchvatná a nesmírně inspirativní Maye Musk, maminka nejbohatšího muže světa, je v 75 letech top modelkou, hrdě nosí přírodní stříbrné vlasy a boří veškeré stereotypy o stárnutí. Zároveň má dva vysokoškolské tituly a je uznávanou expertkou ve svém oboru. Úspěchy a spokojený život si ale musela tvrdě vydřít, nejen když po odchodu od násilnického manžela zůstala sama se třemi dětmi, navíc prakticky bez peněz.
marianne.cz

4. Kvalitnější spánek

Kofein ovlivňuje činnost mozku a tím může mít i zásadní dopad na kvalitu spánku. Doslova může tělu zkomplikovat relaxaci. Bez nervozity a udržování mozku v pohotovosti a tím i bdělostí do pozdních nočních hodin vyvolaných kofeinem se snadno ponoříte do hlubokého a posilujícího spánku.

5. Zlepšení hormonální rovnováhy u žen

Nadměrná konzumace kofeinu narušuje činnost endokrinního systému. Důsledkem může být nepravidelný menstruační cyklus i zvýšená hladina stresových hormonů, například kortizolu. To pak vede k problémům jako jsou snížená plodnost, změny nálad nebo poruchy spánku. Eliminace kofeinu může vést ke zlepšení hormonální rovnováhy, pravidelné menstruaci i celkovému zlepšení pohody ženy.

Zdroj článku

Související články

Zdraví
Pro lepší hubnutí a pevné zdraví: 5 benefitů kokosové vody, kvůli kterým byste ji měla pít každý den

Pro lepší hubnutí a pevné zdraví: 5 benefitů kokosové vody, kvůli kterým byste ji měla pít každý den

Zdraví
Proč stres ovlivňuje přibírání na váze? Výživový poradce vysvětluje příčinu

Proč stres ovlivňuje přibírání na váze? Výživový poradce vysvětluje příčinu

Zdraví
Ať jste ráno odpočatá a plná energie: 6 kroků pro kvalitní a dostatečný spánek

Ať jste ráno odpočatá a plná energie: 6 kroků pro kvalitní a dostatečný spánek

Zdraví
Terapie formou digitálního detoxu: Zbavte se stresu a užijte si život na maximum

Terapie formou digitálního detoxu: Zbavte se stresu a užijte si život na maximum