Přejít k hlavnímu obsahu
Marianne Bydlení Objednat >
Marianne Venkov & styl Objednat >
Zdraví

3 způsoby, jak zlepšit své držení těla podle odborníků

Správný postoj je podstatný. Nejenom, že dobře vypadá a člověku zvýší sebevědomí, od špatného držení těla se odvíjí celá řada zdravotních problémů. Pro tuto změnu přitom stačí udělat málo.

Tereza Čaladi | 7. 03. 2024

S věkem si mnoho lidí uvědomuje, že kouzlo je v základech. Žijeme ve světě, kde můžeme vše najít na telefonu a být neustále dostupní, mnozí přitom ocení offline pomalý víkend. Zároveň máme tolik možností, kde můžeme být, že pociťujeme FOMO, když zůstaneme jeden večer doma. Nebo lidé dělají sporty tak extrémně, že si jimi ničí tělo. Základy jsou totiž zejména u pohybu důležité, a to i u toho naprosto běžného, jako je chůze, stání, sezení či ležení.

Jak na správné držení těla?

Špatné držení těla může vést k bolesti zad, ze které potom pramení celá řada dalších bolestí. To potom může vést k tomu, že vás vaše tělo začne brzy omezovat ve věcech, co máte rádi. A nemusí jít o sport, ale třeba i o čtení či pletení. Jedná se přitom o komplexní záležitost. Pojďme se tedy podívat na některé zásadní body, které vám s tím mohou pomoci:

  • Srovnejte své tělo

Pozice a zarovnání našeho těla významně ovlivňují to, jak se cítíme,“ vysvětluje fyzioterapeutka Astrid DiVincent na serveru nemocnice, kde působí. Je téměř nemožné vyléčit jakýkoli problém, aniž bychom se v určitém okamžiku nezabývali polohou, ve které daný člověk celý den drží své tělo. Je to opravdu zásadní pro spoustu různých stavů a ​​zranění,doplňuje. Následně popisuje, jak dělat jednotlivé pozice správně:

  • při sezení: sedněte si s nohama na podlaze; zatáhněte bradu a posuňte hlavu dozadu; spusťte lopatky a sevřete je na zádech k sobě

  • při stání: postavte se s nohama na šířku boků; umístěte kolena nad kotníky; držte pánev v neutrální poloze, posuňte hlavu a lopatky dozadu

  • v leže: pokud spíte na boku, dejte si polštář mezi kolena a silnější polštář pod hlavu; pokud spíte na zádech, dejte si pod kolena polštář; použijte průměrně velký polštář a ujistěte se, že je pod vaší hlavou, ne pod rameny; snažte se vyhnout spánku na břiše, který může namáhat záda a krk

Toto jsou statické pozice držení těla. Při pohybu ale platí stejné základy, tedy zatáhnutá brada, hlava i lopatky dozadu a pánev v neutrální poloze.

Mohlo by se vám líbit

Trenérka doporučuje: 4 cviky na posílení břicha, ke kterým nepotřebujete žádné pomůcky

Léto se blíží a ideální čas začít pracovat na „postavě do plavek“ nastává právě teď. Je samozřejmě dobré posilovat všechny části těla, ale co si budeme nalhávat – všechny chceme mít v létě aspoň trochu vyrýsované břicho. Trenérka Aneta Kubalová nám poradila, jak na to.
marianne.cz
  • Zkuste pilates či jógu

Může to být jakékoliv posilování, ale právě pilates a jóga jsou v posledních letech nejoblíbenější. Svalově silnější tělo potom dokáže lépe udržet tělo v té správné pozici. Navíc je u nich skvělé, že tato cvičení kombinují posilování s protahováním, které je zde také žádoucí, jelikož zkrácené a napjaté svaly zvyšují riziko zranění z přetažení, na což poukazuje i výše zmíněná fyzioterapeutka.

  • Vyberte ty správné boty

Nakonec je velmi důležitá i správná volba obuvi. „Boty svou stavbou mohou také ovlivnit držení těla a nevhodná obuv může narušit přirozenou schopnost nohy nabídnout tělu stabilní základnu,“ říká pohybový specialista Jan Nevěčný z projektu Movementcamp. Většina bot má zvýšený podpatek, takzvaný drop, který posunuje automaticky těžiště člověka dopředu. To nutí kotníky, kolena, boky a záda přizpůsobit se a způsobuje napětí. Většina bot má také úzkou špičku, která stlačuje prsty k sobě a brání jejich přirozenému roztažení, což také může ovlivnit celkovou stabilitu chodidel, rovnováhu a držení těla. Těmto botám je tak dobré se vyhnout a zvolit takové, které mají tenkou rovnoměrnou podrážku i dostatek místa na prsty. Nabízejí se barefoot boty, ale dají se takové sehnat i klasické tenisky.

Mohlo by se vám líbit

Trenéři doporučují 6 sportů, při nichž spálíte nejvíce kalorií

Venku už pomalu svítí sluníčko a to mnoha lidem připomíná, že se blíží nejenom jaro, ale také letní plavková sezóna. Každý chce přitom zhubnout co nejrychleji a bez práce. To ale není tak docela možné. Nicméně některými sporty můžete spalování kalorií urychlit více než jinými. Efektivní jsou zejména ty, co kombinují kardio a silový trénink a my pro vás máme doporučení na šest z nich.
marianne.cz
Zdroj článku

Související články

Zdraví
Proč stres ovlivňuje přibírání na váze? Výživový poradce vysvětluje příčinu

Proč stres ovlivňuje přibírání na váze? Výživový poradce vysvětluje příčinu

Zdraví
Ať jste ráno odpočatá a plná energie: 6 kroků pro kvalitní a dostatečný spánek

Ať jste ráno odpočatá a plná energie: 6 kroků pro kvalitní a dostatečný spánek

Zdraví
Terapie formou digitálního detoxu: Zbavte se stresu a užijte si život na maximum

Terapie formou digitálního detoxu: Zbavte se stresu a užijte si život na maximum

Zdraví
Intimitou ku zdraví: 6 zdravotních benefitů pravidelného sexu. Znáte je všechny?

Intimitou ku zdraví: 6 zdravotních benefitů pravidelného sexu. Znáte je všechny?