Přejít k hlavnímu obsahu
Marianne Bydlení Objednat >
Marianne Venkov & styl Objednat >
Zdraví

Chcete zhubnout do plavek? Vyzkoušejte dietu, která se stala hitem roku 2024

Ne všechny nízkosacharidové diety jsou stejné. Zatímco se mnoho populárních diet, například keto, zaměřují na bílkoviny, čerstvé potraviny a omezení přijmu sacharidů, dieta Slow Carb se zaměřuje na seznam konkrétních potravin vhodných pro hubnutí a omezení rafinovaných sacharidů. Jak tato dieta přesně funguje a proč stojí za vyzkoušení? 

Stravovací plán vytvořil spisovatel a podcaster Timothy Ferris, který je autorem například knihy Čtyřhodinový pracovní týden. Princip diety, který ve své knize popisuje, spočívá v konzumaci masa s luštěninami a zeleninou téměř ke každému jídlu dne a ve výměně rafinovaných sacharidů za ty „pomalé“, které se déle tráví. Ačkoliv výraz „slow carb“ (pomalé sacharidy) není oficiální nutriční termín, tato dieta se stává stále více populárnější.

Mohlo by se vám líbit

Lidé, kterým je už 100 a více let radí, jak docílit pevného zdraví pomocí jídelníčku z modrých zón

Obyvatelé několika konkrétních a ne příliš rozsáhlých oblastí na světě se dožívají pozoruhodně vysokého věku. A co je velmi podstatné, jde o sto a víceleté lidi, kteří jsou vitální, aktivní a těší se dobrému zdraví. Jak je to možné? Jejich receptem na dlouhověkost je specifický životní styl. Významnou roli hraje způsob stravování. Nechte se inspirovat a projezte se ke zdravé dlouhověkosti.
marianne.cz

Co je Slow Carb dieta? 

Jedná se o rozdíl mezi jednoduchými a složitými sacharidy. Jednoduché procházejí tělem rychleji, tělo méně zasytí a zvýší hladinu cukru v krvi. Dieta s pomalým obsahem sacharidů zahrnuje pět hlavních skupin potravin (živočišné bílkoviny, zeleninu, luštěniny, tuky a koření) konzumovaných ve čtyřech jídlech denně šestkrát týdně. Zaměřuje se na sacharidy, jejichž trávení trvá déle. Jeden den v týdnu pak můžete jíst cokoliv chcete. 

Brigitte Zeitlin, dietoložka a majitelka BZ Nutrition v New Yorku, říká, že hlavní myšlenkou diety je dodržovat režim s velmi nízkým obsahem sacharidů, což by mělo zapříčinit větší schopnost našeho těla odbourávat tuk a celkově snižovat jeho zásoby. Tím by se měla snížit naše tělesná hmotnost. Pokud budete tuto dietu dodržovat, měli byste být schopni shodit pět až deset kilogramů za měsíc bez cvičení. Při dietě můžete také užívat různé doplňky stravy jako vápník a hořčík. 

Jaká jsou pravidla Slow Carb diety? 

Slow Carb dieta je založena na pěti základních pravidlech, které určil její autor Timothy Ferris. 

  • Vyhněte se bílým škrobovým sacharidům. Pokud chcete na této dietě zhubnout, musíte se šest dní v týdnu vyhýbat pečivu, těstovinám, cereáliím apod. Pokud držíte dietu za účelem zvýšení svalové hmoty, můžete tato jídla jíst do 30 minut po tréninku se závažím.

  • Snažte se jíst stejná jídla a potraviny konzistentně.

  • Upřednostňujte nízkokalorické nápoje. Je velice důležité, abyste pili opravdu jen vodu nebo jiné neslazené čajové nápoje. Konzumace džusů, smoothies, limonád, alkoholických nápojů nebo jiných kalorických nápojů se nedoporučuje.

  • Nejezte ovoce. Tato dieta přímo zakazuje veškerý příjem ovoce.

  • Každý týden si vyhraďte jeden den, kdy si dáte od diety „volno“ a budete jíst cokoliv. Dopřejte si jakoukoliv dobrotu a poznamenejte si, jak se vaše tělo cítí. Třeba zjistíte, že vám to nepřináší takové uspokojení, jaké byste čekali.

Co můžeme na dietě Slow Carb jíst? 

Jak už bylo řečeno, dieta Slow Carb je založena na pěti hlavních skupinách potravin. Toho byste se měli držet a nevybočovat z doporučených potravin. Diety jsou samozřejmě individuální a měli byste si sami najít potraviny, které vyhovují vašemu životnímu stylu. Pojďme se podívat na seznam potravin, které splňují zásady Slow Carb diety: 

  • Živočišné bílkoviny – vejce, tvaroh, kuře, hovězí, vepřové, ryby
  • Luštěniny – čočka, fazole, sójové boby
  • Zelenina – špenát, chřest, hrášek, zelené fazolky, kysané zelí, kimči, avokádo, rajče, brokolice, květák, kapusta, růžičková kapusta
  • Tuky – máslo, olivový olej, hroznový olej, ořechy
  • Koření – sůl, pepř, bylinky
     
Zdroj článku

Související články

Zdraví
Ať jste ráno odpočatá a plná energie: 6 kroků pro kvalitní a dostatečný spánek

Ať jste ráno odpočatá a plná energie: 6 kroků pro kvalitní a dostatečný spánek

Zdraví
Terapie formou digitálního detoxu: Zbavte se stresu a užijte si život na maximum

Terapie formou digitálního detoxu: Zbavte se stresu a užijte si život na maximum

Zdraví
Intimitou ku zdraví: 6 zdravotních benefitů pravidelného sexu. Znáte je všechny?

Intimitou ku zdraví: 6 zdravotních benefitů pravidelného sexu. Znáte je všechny?

Zdraví
5 cviků u pracovního stolu: Zůstaňte fit i při sedavém zaměstnání

5 cviků u pracovního stolu: Zůstaňte fit i při sedavém zaměstnání