Přejít k hlavnímu obsahu
Marianne Bydlení Objednat >
Marianne Venkov & styl Objednat >
Zdraví

Potrava pro mozek: 5 jednoduchých pravidel pro jeho správnou výživu

Mozek je řídící orgán našeho těla a to, že funguje, vlastně bereme jako samozřejmost. Napadlo vás ale někdy myslet na jeho nutriční potřeby a zařadit do jídelníčku kvalitní zdroje energie, vitamíny a minerály? Tyto látky jsou důležité v každém věku, ale s přibývajícími léty je potřeba myslet na výživu mozku mnohem intenzivněji. Náš způsob stravování totiž napomáhá oddálit účinky předčasného stárnutí mozkových buněk. Proto vám přinášíme několik rad, jimiž není vůbec těžké se řídit. Vlastně to chce to jen upravit jídelníček.

Osvojte si nové stravovací návyky, změňte své zvyklosti a budete na nejlepší cestě dopracovat se k bystrému mozku nabitého energií. Dozvíte se důležitost dané potraviny nebo stravovacího návyku a jejich praktické každodenní využití.

1. Probuďte svůj mozek snídaní

Všichni moc dobře víme, že snídaně je nejdůležitější jídlo dne. Všude o tom čteme a slyšíme. Ale ruku na srdce, skutečně kvalitně a pravidelně snídáte? Možná si myslíte, že se snídaně přeceňuje a když ji budete vynechávat, nic tak strašného se nestane. Ovšem po osmi až dvanácti hodinách půstu mozek čerpá ze zbylých zásob cukrů, které nám v organismu ještě zbyly a rozbíhá se zpomaleně. Jen vydatná snídaně nastartuje mozkové funkce. V opačném případě budete až do oběda unavení a nesoustředění. Podle Reader’s Digest lidé, kteří se ráno nasnídají, podávají dopoledne lepší duševní výkony. Lépe udrží pozornost a v testech na logiku a myšlení podávají lepší výsledky.

Jakou snídaní mozek správně vyživit?

Jako nápoj je nejlepší voda, zelený čaj, šťáva ze zeleniny. Složené sacharidy, vitamíny skupiny B, minerály a vlákninu našemu mozku dodá celozrnný chléb, ovesné vločky, müsli, ne příliš sladké domácí pečivo z kynutého nebo listového těsta, ovšem to jen výjimečně. Bílkoviny, vápník a vitamín A a D získáme z mléka, jogurtu, tvarohu, sýru a sójového mléka a jogurtu. Sacharidy a antioxidanty dopřejeme mozku díky čerstvému ovoci a smoothie. Potraviny, které vám po ránu dodají zaručenou energii, jsou med, zavařenina, suché plody, čokoláda. Potraviny bohaté na bílkoviny jsou vejce, šunka, maso, uzené a konzervované ryby.

Mohlo by se vám líbit

7 nejlepších potravin pro ženy nad 40 let podle dietologa

Nastartujte svůj metabolismus, zpevněte kosti a zbystřete mysl při každém jídle. Podle dietologů existuje řada potravin, které je důležité zařadit do svého jídelníčku s přibývajícím věkem. Nemusíte tak držet žádné drastické diety, stačí malinko pozměnit svoje stravovací návyky. Kterých 7 potravin je nejlepších pro ženy nad 40 let?
marianne.cz

2. Dodejte mozku ve výživě nové podněty

S postupujícím věkem máme sklon neměnit rejstřík svých oblíbených jídel. Jíme především to, co známe, o čem víme, že nám chutná, nebo to, co se rychle uvaří. Taková pohodlná jednotvárnost uspává naše smysly. Jsme na chuť a vůni potravin tak zvyklí, že už ji ani nevnímáme. Náš mozek bez ustání přijímá, analyzuje a dekóduje vnější podněty. Nová chuť a nezvyklá vůně jídla a ještě nepoznaná konzistence nutí mozek k práci, aby dešifroval a zapamatoval si informace. Je-li mozek pravidelně využíván, zůstává ve střehu, bdělý a výkonný.

Obstarejte si zapomenuté druhy ovoce a zeleniny, do jídel přidávejte hořké přísady, používejte koření, nezvyklé bylinky… Co možná nejčastěji ochutnávejte neznámá exotická jídla. Pro váš mozek je důležité vybočit ze zajetých kolejí.

3. Pro zdravější mozek: Stop jedovatým látkám!

V potravinách, které jíme, jsou obsaženy mnohé složky poškozující nervový systém. Jsou to aditiva umožňující konzervaci potravin, pesticidy, oxid hlinitý, těžké kovy, a také alkohol. Tyto látky škodí mozku a jeho fungování. Chcete-li si zachovat mozek svěží a zdravý, je třeba se jim vyhýbat, i když si přiznejme, že vyloučit jedovaté látky ze stravy je téměř nemožné. Je ale dobré potraviny pečlivě vybírat. Dávejte přednost výrobkům v bio kvalitě. Vyhněte se používání alobalu k přikrývání kyselých potravin a raději zvolte potravinářskou folii. Stejně tak byste měli zcela vyřadit hliníkové výrobky z kuchyně, pokud jste to už dávno neudělali. Snažte se jíst jen čerstvé potraviny.

Pozor na alkohol! Je to droga se vším všudy, která poškozuje především membrány neuronů a narušuje křehkou rovnováhu neurotransmiterů. V malém dvanáctistupňovém pivu je 15 gramů alkoholu, ve sklence vína nebo sektu 12 gramů, ve vodce s džusem 10 gramů.

4. Čokoláda vzpruží mozek a zaplaší chmury

Čokoláda má účinky povzbuzující a zároveň zklidňující. Působí relaxačně a antidepresivně. Je zdrojem hořčíku a antioxidantů a je v ní soustředěno mnoho ochranných látek. Čokoláda obsahuje kofein a teobromin, dvě složky, které zrychlují srdeční rytmus a bystří pozornost. Čokoláda je dále známá pro své antidepresivní účinky díky obsahu serotoninu a hořčíku, který má uvolňovací účinky. Při konzumaci čokolády se také vylučují endorfiny, „hormon štěstí“, čímž se dá vysvětlit její schopnost tlumit úzkost. Tím výčet blahodárných účinků čokolády nekončí. Polyfenoly, molekuly s antioxidačními účinky, které v hojném množství obsahuje, chrání buňky lidského těla před stárnutím v důsledku působení volných radikálů.

Mohlo by se vám líbit

9 důvodů, proč jíst tmavou čokoládu

Je sladká, hříšně dobrá a spousta lidí si bez ní neumí představit život. A i když se zdá, že je to kalorická bomba, malé množství hořké čokolády prospívá vašemu srdci, zlepšuje náladu a prodlužuje život. Ukazují to mnohé studie.
marianne.cz

Pozor! Čokoládu ano, ale s mírou

Čokoláda je samozřejmě velmi kalorická. Obsahuje v průměru 550 kilokalorií na 100 gramů. Proto ji jezte střídmě. 10 až 15 gramů denně bohatě stačí na to, abyste pocítili její kladné účinky. Každý gram navíc, už je výmluva. Vybírejte čokoládu s obsahem alespoň 50 % kakaa, ideálně y 80 % kakaa. Zapomeňte na výrobky s vysokým obsahem cukru a tuků a malým obsahem kakaa. Patří mezi ně například instantní kakao, bílá čokoláda, čokoládové krémy, tyčinky a jiné cukrovinky. Jsou kalorické a váš mozek nijak nepovzbudí.

5. Regenerujte mozek lehkou večeří

V noci mozek třídí a propojuje informace, které přijal během dne. A mimo oto také regeneruje. Proto je důležité zaměřit se na kvalitní spánek. Jedním z jeho předpokladů je lehká a vyvážená večeře. Když spíme, náš organismus mění svůj rytmus. Oběhová a dýchací soustava se zpomaluje, buňky spalují méně kalorií, jen náš mozek funguje dál naplno. Aby však tato práce byla efektivní, musí ostatní orgány odpočívat. Dbejte tedy na to, abyste své nepřetížili své zažívací ústrojí příliš vydatným jídlem. Stejně tak je tomu naopak, pokud byste se najedli málo, zpomalili byste fungování hladového mozku.

Jak poznáte, že si kvůli jídlu mozek v noci správně neodpočine?

Špatně je, když je vám po večeři těžko a máte pocit plnosti. Když se vám v noci vracejí žaludeční šťávy a pálí vás žáha, nepovečeřeli jste správně. Usínáte po jídle, ale pak se probudíte a nemůžete usnout? Máte v noci hlad nebo žízeň? Po probuzení nemáte chuť k jídlu nebo se vám dělá nevolno? Jediný způsob, jak změnit tyto nepříjemnosti, je změnit složení večeře. Ta má být komplexní, tedy mají v ní být zastoupeny všechny skupiny potravin. Pro snadnější trávení omezte množství a volte jídla s nižším obsahem tuku.

Správná večeře by měla obsahovat porci zeleniny nebo škrobovitých potravin, malou porci bílkovin, jeden mléčný výrobek, kus ovoce a plátek celozrnného chleba. Pokud nechcete večer jíst maso, nezapomínejte na rostlinné bílkoviny. Dejte si například luštěniny. Nezapomeňte na tekutiny. K večeři vypijte jeden až dvě sklenice vody a později večer si dopřejte bylinkový čaj.

 

Zdroj článku

Související články

Zdraví
Jak se dobře vyspat během letních veder: Jednoduché triky, díky kterým usnete jako miminko

Jak se dobře vyspat během letních veder: Jednoduché triky, díky kterým usnete jako miminko

Zdraví
Už jste slyšela o spánkové turistice? Vyrazte na místa, kde si dopřejete perfektní a ničím nerušený odpočinek

Už jste slyšela o spánkové turistice? Vyrazte na místa, kde si dopřejete perfektní a ničím nerušený odpočinek

Zdraví
Trenérka Hana Číčelová radí, jak se udržet v kondici během dovolené. Využijte bazén, jednoduché cviky i animační programy

Trenérka Hana Číčelová radí, jak se udržet v kondici během dovolené. Využijte bazén, jednoduché cviky i animační programy

Zdraví
Sport jako forma terapie: 4 typy pohybu, které vám okamžitě vyčistí hlavu a sníží stres

Sport jako forma terapie: 4 typy pohybu, které vám okamžitě vyčistí hlavu a sníží stres