Přejít k hlavnímu obsahu
Marianne Bydlení Objednat >
Marianne Venkov & styl Objednat >
Životní styl

Jak překonat depresivní náladu? 9 cenných rad od terapeutky

Info ikona
depresivní zima

Určitě občas zažijete situaci, kdy po radostném dni náhle přijde útlum. Nic vás nenaplňuje, chybí vám energie, myšlenky se hemží temnými scénáři a vy se ani nedokážete srozumitelně vyjádřit. Přichází pocity, jakoby jste byli bezcenní, svým blízkým jste neměli co nabídnout a vaše tělo bez zjevné námahy bolí.

Kateřina Chytra | 28. 11. 2023

Ačkoli to může znít divně, podobnou „depku“ zažije občas každý z nás. Je součástí životního cyklu, ve kterém jsme jednou dole a jednou nahoře. Nepochybně však není vhodné tuto zkušenost podceňovat, obzvlášť pokud u vás pochmurné nálady trvají delší čas. Jestliže však znáte způsoby, jak posílit svou životní energii, můžete relativně rychle opět nabrat sílu, nebo se alespoň vrátit do vyváženého neutrálního středu.

Níže najdete několik tipů, které vám mohou pomoci získat zpět kontrolu nad svým životem.

1. Příroda jako lék

Nepříjemné emoce, sebekritika, vina, deprese – všechny tyto pojmy sdílejí jednu věc: nízkou vibrační frekvenci. Právě proto se cítíte tak těžce. Naopak příroda nás obklopuje vysokými a pozitivními vibracemi. Její vzduch je nabitý pro lidi prospěšnými zápornými ionty, které vás dokáží doslova přeladit. Vydejte se proto do lesa, nechte přírodu působit ze všech stran, choďte bosí, vdechujte vůni mechu a nechte si přírodou pomoci.

2. Fyzická aktivita

Zažíváte-li častěji nebo dlouhodoběji stavy bez energie a ničí vás vaše myšlenky, pak ve vašem těle dost pravděpodobně zadržujete negativní emoce. Nejčastěji to bývá zlost, smutek, nebo pocity viny, které se hromadí ve vašem těle a vytváří blokády.

Stagnovanou energii zadržovaných emocí proto můžete pravidelně pročišťovat mimo jiné pohybem. Když rozproudíte své tělo, rozproudíte i vše v něm, a stagnované emoce z vás mohou snadněji odejít. Ideální je pohyb nebo sport, který zároveň uvolňuje. Tančete, vytřeste své paže, jděte si zaplavat do bazénu nebo si naordinujte rychlou procházku. Důležité je se pořádně rozdýchat, zapotit a rozproudit krev v těle.

3. Dechové cvičení

Když prožíváte úzkost, váš dech se stává povrchním a zrychleným. Zastavte se a věnujte se hlubokému a pomalému dechu. Posaďte se na židli s narovnanou páteří a soustřeďte se pouze na dech, který začínáte ovládat. Nadechněte se na 4 doby a vydechněte na 4 doby. Vědomé dýchání vás uvolní a přinese klid.

Mohlo by se vám líbit

4. Strava a energie potravin

Výběr stravy rovněž zásadně ovlivňuje vaši náladu. Polotovary a jídla z mikrovlnky jsou mrtvou stravou, která vašemu tělu úplně nepřispívá. Naopak konzumace čerstvých potravin, čerstvě uvařená polévka z primárních surovin nebo kvašená zelenina vám může dodat energii a podpořit vaše tělo. Takové potraviny mají vyšší vibrace a zvýší vitalitu vašeho těla, které to teď obzvlášť potřebuje.

5. Hudba jako podpora

Hudba má sílu ovlivňovat naše emoce. Vyvarujte se v těchto dnech metalu, technu a písním, kde se zpěvák vyzpívává ze své deprese. Jen by vaši úzkost umocnily. Pusťte si naopak hudbu, která má pozitivní účinek na vaši náladu. Relaxační hudba působí jako terapie, a pokud nemáte svou oblíbenou, vyzkoušejte třeba Solfeggio frekvece.

6. Omezte televizi

Obsah televize, zejména zpravodajství, krimi, horory a některé reality show jsou nositeli negativních informací, které výrazně ovlivňují vaši psychiku. Často mají lidé u sledování zpráv nebo kriminálek sevřený žaludek a jsou stažení. Vybírejte raději obsah, který vám přináší radost a inspiraci, ať už to jsou pohádky, přírodopisné dokumenty nebo filmy s duchovní tématikou.

7. Řád a disciplína

Pokud prožíváte depresivní nálady několik týdnů nebo snad dokonce měsíců, je nezbytné zavést si do života řád. Vstávejte brzy ráno, začněte s lehkým protažením a cvičením nebo se věnujte dechovým cvičením, i když na to nemáte zrovna chuť. Nyní je důležité se přemoci. Vařte si jídlo a nastavte si během dne jasný režim, co potřebujete směrem k sobě udělat. Můžete požádat rodinu a přátele, aby vám pomohli a přiměli vás jít na procházku, i když se na ni dvakrát necítíte. Chcete-li prolomit bludný kruh, budete muset překročit své pohodlné hranice. Dosud jste je zřejmě překračovali kvůli ostatním lidem, kvůli práci, proč byste je nyní nemohli překročit kvůli sobě? Rozproudíte si energii a začnete i jinak přemýšlet.

8. Ventilujte potlačené

Věděli jste, že slovo deprese je odvozeno z latinského depressio, což znamená stlačení nebo potlačení? Možná je pro vás náročné vyjádřit před partnerem, v rodině, v práci co potřebujete. Možná nežijete život podle svých představ a svazuje vás strach udělat důležité změny. Depresivní stavy, trudomyslnost a splín přichází často jako důsledek dlouhodobě potlačených emocí a nenaplněných tužeb. Váš stav vás proto vyzývá ke změně a osvobození. Hledejte s odborníkem cesty, jak můžete do svého života vnést více uvonění, jak se zbavit zábran a začít si život - skrze otevřenou komunikaci a postoje - utvářet radostnější.

9. Věřte

Ať už nyní procházíte čímkoliv, možná se vám to zdá jako neměnná realita, která potrvá věčně. Avšak s emocemi je to podobné jako s počasím. Stejně jako v přírodě přichází po každé bouři či tornádu nakonec slunce, tak i po temném životním období přichází úleva. Důvěřujte, že tato zákonitost je tady i pro vás a opřete se o ni, když vám bude nejhůř.

Jak již bylo zmíněno, občasný pokles nálady a výkyvy patří k životu. Ovšem pokud u vás přetrvává splín a depresivní nálada dlouhodobě, rozhodně svůj emoční stav nepodceňujte! Nebudete-li svou situaci včas řešit, může přerůst do fáze klinické deprese, které se zbavuje jen velmi těžko. Všímejte si, co váš pokles nálady vyvolává a vnímejte své stavy jako ukazatele ke změně.

O autorce:

Mgr. Kateřina Chytra, koučka a celostní terapeutka, která již od roku 2012 podporuje ženy na jejich cestě za harmonickými a autentickými vztahy. V praxi jí pod rukama prošly stovky klientek, vedla v Praze workshopy na témata Vytvořte si harmonický vztah, Emoční programování, Komunikace ve vztazích, Energetické a meditační techniky. Vztahovost školila v rámci Školy koučů Pure mind a předávala tak své zkušenosti dalším koučům. Spolu s manželem se spolupodílela na pořádání festivalu Vědomého manželství a na meditační akci Ticho pro mír. Dnes žije na chalupě na Vysočině a vychovává s manželem čtyřletého syna. Své klientky provází individuálně v online terapiích nebo v online Trapeutických meditacích. Najdete ji na www.chytraterapie.cz nebo na sítích.

Mohlo by se vám líbit
Zdroj článku