Přejít k hlavnímu obsahu
Marianne Bydlení Objednat >
Marianne Venkov & styl Objednat >
Zdraví

Špatný styl chůze a vrásky spolu souvisí víc, než byste čekali: Fyzioterapeut radí, jak potlačit stárnutí obličeje bez zásahu chirurga

Info ikona
Chůze

Divili byste se, ale stárnutí obličeje souvisí mimo jiné se špatným držením těla a nevhodným způsobem chůze. Fyzioterapeut Lukáš Klimpera vysvětlí, jak přirozeně potlačit vrásky v obličeji a na krku. Zkuste zpomalit čas tímto způsobem a vyhněte se zákrokům u plastického chirurga.

Ženy, které zkoumají své vrásky v zrcadle, věří tomu, že je zavinilo stárnutí pokožky. Samozřejmě přibývající léta nesou svůj podíl "viny", ale ne tak docela. Známky stárnutí, záhyby nebo otoky se objevují v obličeji také vlivem změn ve svalech, cévách a na kostech lebky. Z dlouhodobého hlediska je lepší najít příčinu na fyziologické úrovni, než maskovat estetické problémy jinými způsoby.

Za vrásky může nesprávná chůze

Příčiny stárnutí obličeje lze rozdělit do dvou kategorií. Na mikroúrovni se jedná o zpomalování metabolismu buněk, hormonální změny, úbytek tukové tkáně, opakované pohyby obličeje či ultrafialové záření. Na makroúrovni jde o změny, které lze zaznamenat pouhým okem. Nejčastěji je to ztráta pevnosti a kontury, úbytek objemu, tvorba vrásek nebo změny v pigmentaci.

Mohlo by se vám líbit

Jak se zbavit vrásek na čele bez botoxu? Máme pro vás 5 tipů

Život přináší časem vrásky každému z nás. Ty od úsměvu okolo očí jsou ještě docela sympatické, s těmi na čele to je ale o něco horší. Člověk s nimi vypadá, jako kdyby byl neustále naštvaný na celý svět. Dá se s nimi ale bojovat, a to i bez jehel.
marianne.cz

Jak na mladistvý obličej bez zákroku chirurga

Pokud jste zastánkyní přirozených postupů, tušíte, že si žádají čas a hlavně trpělivost. Jejich účinky nebudou tak radikální a rychlé jako v případě estetické medicíny. Zejména hovoříme-li o hlubších rýhách, celkové ztrátě pevnosti pleti, tukových váčcích pod očima, povislých víčkách či přebytku kůže na tváři a krku. Určitě vás potěší, že existuje řada manuálních technik a procedur, které jdou do hloubky estetických problémů. Soustředí se hlavně na práci se svaly, tukovými polštářky, vazy a kostními strukturami obličeje. „Například klasická masáž obličeje zlepšuje průtok krve a lymfy, což přispívá ke zdravějšímu tónu kůže a hladšímu vzhledu pokožky. Některé techniky masáží také uvolňují svalové napětí a mírní výrazové linie,“ říká obličejová terapeutka a majitelka Face Form Studia Valeria Voskobojevová.

S vráskami souvisí i špatné držení těla

Za dalšího viníka lze označit špatné držení těla, které je jednou z příčin napětí ve svalech hrudníku, ramen, krku a hlavy. Tenze se posouvá dále do obličeje, začínají se tvořit vrásky a deformují se kontury tváře. Lidské tělo je jeden provázaný systém, který funguje jako řetězec ozubených koleček. Pokud se vychýlí jedno z nich, vychýlí se celek, protože ostatní prvky převezmou větší porci zátěže. Napětí z celého těla se přenáší do krku a hlavy, kde tenze svalů obličeje ovlivňuje mimické vrásky. Výskyt vrásek v obličeji tedy pozitivně ovlivňuje správné držení těla, způsob chůze, sezení i to, jak zvedáte předměty či jak otáčíte tělo v prostoru. Také boty, které běžně nazouváte, ovlivňují vaše tělo. „Jestliže deformujete chodidlo v nevhodné obuvi, nerovnováha a narušená stabilita se přenáší přes kotníky, kolena, kyčle, pánev až k páteři a hlavě. Přitom mozek přenastavuje napětí ve svalech zcela automaticky,“ vysvětluje Lukáš Klimpera, fyzioterapeut a zakladatel Ahinsa shoes. Jakmile budou mít chodidla příležitost pro přirozenou a zdravou chůzi, zákonitě se upraví také svalové napětí v celém těle.

Vrásky na čele a dvojitá brada souvisí s chodidly

Mezi chodidly a vráskami na čele existuje docela velká vzdálenost, a přece jsou propojeny. Zadní fasciální řetězec, zjednodušeně pojivová tkáň, začíná na chodidle a pokračuje do zadní části nohy, zad, krku až k aponeuróze hlavy (pozn. aponeuróza je široká šlacha). A právě s touto oblastí se velmi často pojí horizontální vrásky na čele. Pozitivně je proto ovlivní už uvolňování plosek nohouPodobně se to má také s předním fasciálním řetězcem. Ten naopak začíná u přední plochy chodidel a svalů přední části nohy, postupuje k přímému břišnímu svalu, hrudníku a napojuje se na krk a obličej. Má vliv nejen na postavu, ale také dvojitou bradu a změnu kontur obličeje. „Napětí a nerovnováha v předním fasciálním řetězci může ovlivnit také postavení obličeje. Jsou-li svaly a tkáň přední části krku napjaté a zkrácené, často dochází k tzv. odtahování obličeje dolů, kdy se celková osa obličeje snižuje,“ dodává odbornice na omlazení Valeria Voskobojevová. K uvolnění krčních a obličejových svalů tedy přispívá i správná chůze, která aktivuje zdravý krevní oběh. Díky zlepšené cirkulaci krve získává pokožka dostatečnou výživu a kyslík, takže zůstává pevná a zářivá. Zároveň se toxiny a odpadní látky z pokožky lépe odplavují.

Mohlo by se vám líbit

Chvála procházkám aneb Proč je chůze leckdy lepší než běh?

Nedokážete uběhnout ani dva kilometry? V žádném případě nepropadejte panice! Bohatě postačí, když si namísto běhu naordinujete dlouhou procházku přírodou.
marianne.cz

Jak na správnou chůzi

Nehoňte se za každou cenu za počítáním, kolik jste toho dnes ušly. Nejdůležitější je soustředit se na kvalitu každého kroku a zvědomit svou chůzi. A až se zujete, všimněte si, jaký tvar má vaše chodidlo a jak vypadají vaše boty. „Noha potřebuje dostatek prostoru, ale klasická obuv s úzkou špičkou, včetně té sportovní, svazuje prsty k sobě. Právě z nich přitom vychází síla odrazu. Jakmile ji nemůžete plně využít, hledáte jiný způsob pohybu. Ten však vychýlí a přetíží jinou část těla a vzniká nezdravá chůze,“ upozorňuje Lukáš Klimpera. Zkuste alespoň doma chodit bosky nebo si pořiďte boty, které mají prostornou špičku, jsou pružné a ohebné ve všech směrech a nenaklánějí tělo podpatkem. Nenechte se však zlákat pouze nálepkou „barefoot“. Bota pro přirozenou bosou chůzi, není jen o tenké podrážce. Je vyrobená tak, aby noha mohla fungovat co nejvíce svobodně a přirozeně. A to znamená, že chodidlo nijak neomezuje.

Fyzioterapeut Lukáš Klimpera

Lukáš Klimpera ušel ke zdravé chůzi kus cesty. Po letech intenzivní práce programátora přišlo vyhoření, a proto se rozhodl věnovat oboru, který ho vždy lákal. Po studiu na Univerzitě Karlově se stal fyzioterapeutem a dlouho hledal etické boty, ve kterých by se chodilo stejně zdravě jako bosky. Nenašel, a tak se rozhodl je vyrobit sám. 

Info ikona
Fyzioterapeut Lukáš Klimpera
Zdroj článku